Az Ubongo szó hallatán talán mindenkinek valamilyen afrikai törzs rituális tánca jut eszébe. A játéknak sajnos a grafikát kivéve azonban sem Afrikához, sem pedig a négerekhez semmi köze sincs. Annál nagyobb köze van viszont egy kilencvenes években általam oly kedvelt kvarcjátékhoz, a tetriszhez és a logikus gondolkodáshoz. Már most fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy aki az ügyességi játékokat nem szereti, az ne is olvassa tovább ezt a bemutatót.
A játék célja, hogy a tetriszhez hasonlóan, különféle alakzatokkal (például a jó öreg L-betű, a négyzet, a mindig nehezen beépíthető Z-forma stb.) töltsük ki az előttünk fekvő feladványlapot. A játék során mindenkinek kilenc ilyen feladványt kell megoldania, s aki ezt sikeresen teszi, egy tábláról drágakövekhez jut.
A játék elején minden játékos megkapja a maga kis készletét a 12 furcsa alakzattal (L, Z, négyzet, hosszú egyenes és mások.) A játékhoz tartozó hatféle színű drágaköveket meghatározott szabályok szerint egy táblára rakjuk. A 72 drágakő hat sort képez, soronként tehát 12 kővel. A játékosok valamelyik tetszőleges sor végére állítják figuráikat. A játékhoz 36 feladványlap tartozik, ezekből minden forduló elején minden játékos egyet kap, így jön ki ha négyen játszunk a kilenc forduló. A feladványlap bal oldalán függőlegesen hat szimbólum található, ezek mellett pedig a készleteink alakzataiból 3 vagy 4. Ha a könnyebb verzió szerint játszunk, akkor csak 3 alakzattal kell kitölteni a feladványt, ha a nehezebbet választjuk, akkor néggyel. A feladványlap jobb oldalán egy változó nagyságú üres terület található, ezt a területet kell a játék során az alakzatokkal hiánytalanul kitölteni.
Ha az előkészületek megvoltak, kezdődhet a játék. Az egyik játékos dob a mellékelt dobókockával. Ez a kocka speciális annyiban, hogy nem egytől hatig számozott, hanem a feladványlap bal oldalán lévő szimbólumok (elefánt, gazella, maszk, páncél stb.) vannak rajta. A dobott szimbólumnak megfelelően mindenki kiveszi a készletéből az adott alakzatokat (hármat vagy négyet), miközben a dobó játékos megfordítja a homokórát. Ezután mindenkinek kb. egy perce van arra, hogy a kivett alakzatokkal kitöltse a feladványlapon lévő üres területet. Aki először van készen, felkiált és az mondja: Ubongo! A többiek, akiknek ugyancsak sikerült időn belül a megoldás, hasonlóan tesznek. Ha lejárt az idő, következhet a jutalmazás.
Aki először oldotta meg a feladványt, a drágakővel megpakolt táblán legfeljebb három sorral mozgathatja el a bábuját. Tehát pl. ha a bábuja az első sor előtt áll, akkor azt a 2., a 3. vagy a 4. sor elé is teheti, vagy a helyén is hagyhatja. Ahová a bábut helyezte a játékos, abból a sorból az első két drágakövet felveheti. A második helyezett ugyanígy tehet, csak ő legfeljebb 2 sorral, a harmadik pedig legfeljebb 1 sorral teheti odébb a bábuját. Az, aki negyedik lett, s még időben oldotta meg a feladványt, a helyén marad, de ő is felveheti a sorban lévő első két drágakövet. Aki időben nem tudta megfejteni a feladványt, drágakövet nem vehet el.
A jutalmazás után új forduló kezdődik, újra kap mindenki egy feladványlapot egészen addig, amíg azok el nem fogynak, tehát a kilencedik forduló végéig. S most jön a nagy csavar a játékban: A győztes nem az, aki a legtöbb drágakövet gyűjtötte a kilenc forduló során, hanem az, aki egy színből a legtöbbet (legfeljebb tizenkettőt) gyűjtötte. Tehát nem feltétlenül az nyeri a játékot, aki minden fordulóban tudott követ gyűjteni és így a legtöbbet gyűjthette össze. Az is lehet nyertes, aki ügyesen mozgatta el a bábuját a sorok elején akkor, mikor megoldotta a feladványát, s ezért sok azonos színű drágakövet tudott gyűjteni.
A játék, mint látható, a gyorsaságra és a logikus gondolkozásra, s nem is kicsit, a térlátásra épül. Rendkívül egyszerű, de borzasztóan idegesítő tud lenni. Ha nem sikerül kiraknod a feladványt, ideges leszel, dühöngsz, s amikor a többiek megmutatják, hogy mi is lett volna a megoldás, a fejedhez csapsz: Ennyire egyszerű volt? Vagy ez aztán a képtelenség!!! De a felbőszülés azonnal elmúlik, ugyanis nincs idő tovább bosszankodni, mert egy perc múltán már jön is következő forduló, s Te már azon gondolkodsz, hogy most aztán megmutatod, megfejted, csak azért is� Ekkor meg már megint izgulsz, hogy sikerüljön, s hogy ne bosszankodj újra. Kész, ezt nem lehet abbahagyni, egyszerűen függővé válhatsz. Ráadásul nincsen begyakorlás. Harminchat feladvány van, mindegyiken hat szimbólummal, az összesen 216 megfejtés. S akkor még nem számoltam, hogy van a könnyebb és a nehezebb verzió!!!
Nekem ez a játék nagyon tetszik, kicsit sajnáltam is, hogy nem lett Az év játéka, pedig megérdemelte volna. Jó párszor játszottam már vele, s egyszer sem éreztem, hogy igen, én ezt már tudom, én vagyok a tuti nyertes. Az agyad mindig képes fura dolgokra, egyszerű esetekben is leblokkolhat, a nehezeket meg azonnal megoldja. A játékostársak is lehetnek mindig ügyesebbek nálad, szóval kihívás van benne bőven. S nem mondom, hogy gyerekekkel nem lehet játszani. Az egyik barátom tízéves kislánya úgy megvert egyszer bennünket, hogy csak néztünk. Szóval mindent összevetve, kicsiknek és nagyoknak jó kis elmesport, kellemes frusztráció és abbahagyhatatlan kikapcsolódás. Ha egyszer belekezdünk, egy partinál nem állunk meg! Ajánlom mindenkinek, ügyes rakosgatást!
Forrás: Játéklap
|