Medvepark - amiben helyet kaptak a koalák is!
A Medveparkkal kapcsolatban már az első játékunk során az az érzésünk támadt, mintha egy kötelező olvasmányt raktunk volna az asztalra... de ne azokra a kötelező olvasmányokra gondoljatok, amiket a hátatok közepére se kívántatok amikor kötelező volt. Hanem azokra, amikről Ti is úgy gondoljátok, hogy volt helye a kötelezők közt: mert egyrészről szerettétek, másrészről meg szerintetek is mindenkinek olvasnia kell legalább egyszer. Ha ezt a gondolatmenetet átvisszük a társasjátékok világába, akkor nekünk ilyen volt a Medvepark. Amúgy milyen jó lenne, ha lennének kötelezően játszandó társasjátékok iskolában? Arról kéne "társasjátéknaplót" készíteni, stb... nem lenne akkora küzdelem valószínűleg. Akkor kezdjük ezt a reformot a Medveparkkal!
- Röviden a játékról:
A Medvepark egy 2-4 főig játszható családi társasjáték, amely 8 éves kortól ajánlott. A játék kompetitív, ennek megfelelően a játékosok egymással versengve igyekeznek a játék végi legtöbb győzelmi pont reményében felépíteni a saját medveparkjukat. A különböző elemekhez egy közös játéktábláról elvéve - olykor a másik elől elhappolva - jutnak a játékosok, majd építik be tetris-szerűen a saját játékterükre. Az építés során különböző ikonok lefedésével jutnak a játékosok újabb elemekhez, továbbá arra érdemes még figyelni, hogy minden szabad helyet töltsünk ki, mivel ez további bónuszokhoz segít!
- Így tárul elénk a Medvepark - előkészítés, alkatrészek, tematika:
Az előkészítés során minden játékos választ egy bejáratot: ezek mind különbözőek, egyrészről mert a rajta szereplő (később lefedendő) ikonok egymástól eltérő módon helyezkednek el, másrészről mert a bejáratunk feletti "Medvepark" felirat különböző nyelveken és az ehhez tartozó zászló társaságában szerepel. Utóbbinak nincsen jelentősége, csupán egy kis tematikai "easter egg" szerű színesítés!
A közös játéktáblára sok-sok különböző alakú, színű, és pontszámú játékelem kerül. Ezeket az alkatrészeket alapvetően négy csoportba tudjuk kategorizálni:
- a zöldterületek a legkisebb alkatrészek, ezek tematikailag mosdók, játszóterek, büfék, és folyók.
- az állatházakkal később már nagyobb területet tudunk lefedni, és ezeken már pontszámok is láthatóak.
- a kifutókból fajtánként csak egy-egy van a játékban, ezekkel fedjük le a legnagyobb területeket meglehetősen magas pontszámok kiséretében.
Az állatházak és a kifutók lapkáin már megjelennek a kis medvéink a különböző élőhelyeikkel együtt: lehetnek a játékban jegesmedvéink, góbi medvéink, pandáink, és végül - habár nem medvék közé soroljuk, de a kiadó szerint annyira cuki, hogy egyszerűen kihagyhatatlan volt - koaláink. :)
- a medveszobrok a közös játéktábla alá kerülnek növekvő sorrendben, ezek csupán egy területet fednek le, viszont a legmagasabb pontszámokkal. A medveszobrokhoz más szabály is tartozik a többi elemtől eltérő módon.
Ezen elemek előkészítése a játékosok számától függ, ebben a játéktábla is segít, nem szükséges minden játszma előtt a szabálykönyvet lapozgatni, továbbá a legmagasabb pontszámú elemek kerülnek legfelülre, ennek a játék során nagy jelentősége lesz! Az alapjáték elkezdéséhez már csak a bejárat nélküli medvepark-területek állnak rendelkezésre, ezeket két stócba rendezve tesszük minden játékos számára jól elérhető helyre!
- Lássunk neki az építésnek! - játékszabály és játékmenet:
Az előkészítést követően mindenki előtt egy bejárattal rendelkező parkterület fog feküdni, a kezdőjátékos és az őt követő sorrendnek megfelelően kapnak a játékosok kezdőkészletet, amivel elindulhat az építkezés! Egy játékos köre a legtöbb esetben 2 fázisból fog állni, ritkán lehet lehetőségünk egy harmadik fázist is végrehajtani.
1. Lapkalerakás - ezt a játékos a saját készletéből tudja lehelyezni a saját parkjára. Ezt érdemes úgy lerakni, hogy ikonokat tudjunk lefedni vele, mert ennek megfelelően lehet bővíteni a medveparkot, illetve új lapká(k)hoz jutni.
2. Ikonok értékelése - az újonnan lefedett ikonokat az alábbiak szerint tudjuk értékelni:
- a zöld talicska lefedésével zöldterületet van lehetőség elvenni
- a fehér betonkeverő lefedésével állatházhoz lehet jutni
- kifutót a narancssárga markoló lefedésével lehet szerezni
- az építőbrigád lefedésével pedig új parkterületet lehet elvenni (maximum 3-at)
3. A legnagyobb pontértékű Medveszobor elvétele - minden parkterületen van egy körbekerített mező, oda fognak kerülni a medveszobrok! Ezt csak akkor van lehetőség lefedni, ha az adott parkterületen minden egyéb lefedésre került - tehát ez a harmadik fázis csak ritkán érvényesül (a legjobb esetben is négyszer egy játékos esetében).
Az előkészítés során már esett szó arról, hogy a legnagyobb pontértékű lapkák kerülnek legfelülre, így a legtöbb győzelmi pontot az a játékos tudja szerezni, aki minél előbb hatékonyan be tudja építeni a parkterületeit a nagy pontszámot érő lapkákkal, továbbá minél előbb be tudja zsebelni a medveszobrokat! A játék akkor ér véget, ha egy játékosnak sikerült a maximálisra kibővített medveparkját teljesen beépítenie!
- Vezessünk be építési szabályokat! - haladó játékmenet:
Amennyiben már sikerült a sokadik medvepark megépítését is sikerrel venni, úgy különböző feladatokkal további változatosságot tudunk csempészni a játékmenetbe! Ezek között vannak igazán izgalmasak és nagy kihívást jelentőek (pl. egy körben 2 medveszobor letétele), és vannak amik a megszokottól eltérő kialakítást kölcsönöznek a parkunknak (pl. három összefüggő büfésor kialakítása).
A feladatokra hasonló pontozás érvényesül mint a többi elemre, tehát akinek legkorábban sikerül a feltételeknek megfelelő kialakítást elérnie, az jut az ezzel megszerezhető legnagyobb pontszámhoz. Mi nagyon szívesen ajánljuk, hogy tegyetek próbát a feladatokkal, mert ezekkel lehet igazán izgalmas, hogy melyik játékos melyik győzelemig vezető úton indul el!
- Nektek ajánljuk ha...
A Medvepark egy belépő szintű családi társasjáték, kedves tematikával, könnyen tanulható szabályokkal, és közismert mechanizmusokkal. Szívesen ajánljuk az egész család számára - kisebbektől az idősebbekig egyaránt -, illetve baráti társaságoknak, ha szívesen tesztek asztalra kissé visszafogottabb és csendesebb játékmenetű, nem túlságosan mély döntésközpontú társasjátékokat.
Ha szívesen tennétek egy próbát a Medveparkkal, akkor IDE kattintva eléritek!
Jó játékot kíván a ComPaYa csapata!